Vilkår og betingelser

Vilkår og betingelser

  • ​Vi i Nordlysthus ønsker å gi deg en unik handleopplevelse, til dette bruker vi informasjonskapsler (cookies) og pixels.

SALGS VILKÅR

På www.Nordlysthus.no kan du finne produkter, ideer og inspirasjon.

HANDLE, BETALE, LEVERANSE, INFORMASJON, ANGRERETT, REKLAMASJONER, GARANTIER SAMT ØVRIG INFORMASJON.

Sija Bygg AS Org.nr. 913 264 991 AS

MVA. Alle Produktprisene er inkludert moms.

Hos oss kan du enkelt legge din ordre i vår nettbutikk, pr. tlf./mail.

Husk å kontrollere at ordrebekreftelsen samsvarer med din bestilling. Ved bestillingsvarer må eventuelle endringer meldes snarest og senest innen 24 timer.

HANDLE I VÅR NETTBUTIKK

Møbler, verktøy, kjøkken og toalett osv. er ikke inkludert og er bare vist som en illustrering.

Priser

Vi reserverer oss mot eventuelle prisendringer og for feilaktig informasjon grunnet tekniske eller menneskelige feil.

Moms

Alle våre priser vises inklusive moms.

Betalingsalternativ

Du kan velge mellom følgende betalingsalternativ:

– Fakturabetaling

Klarna faktura, ingen faktureringsavgift. Se https://www.klarna.com/no

– Delbetaling med Klarna

Klarna gir deg mulighet til å del opp din betaling. Se https://www.klarna.com/no

Klarna gjennomfører en kredittkontroll og person/organisasjonsnummer må oppgis. Ved forsinket betaling tilkommer renter samt lovpålagte avgifter. Se https://www.klarna.com/no

– Kortbetaling

I vår internettbutikk kan du betale med VISA, Mastercard og Eurocard. Dine opplysninger behandles konfidensielt. Sija Bygg AS har ingen tilgang til dine personlige eller sensitive betalingsinformasjoner og lager ingen kopier på nettsiden vår. En kontroll gjøres for å sikre at kortopplysningene stemmer og at det finnes betalingsmidler tilgjengelige på konto. Beløpet reserveres på din konto og belastes normalt etter 1 til 2 arbeidsdager. Du vil da motta en ordrebekreftelse. Dette gjelder også ved lengre leveransetider.

– Forskuddsfaktura

Ved bestilling pr. tlf. eller mail kan man også velge forskuddsfaktura. Vi gjør oppmerksom på at ordren først godkjennes når fakturaen er registrert betalt i vårt system.

Heving av kjøp ved forskuddsbetaling

Dersom en kunde har forhåndsbetalt for en vare, og siden velger å heve kjøpet, skal Sija Bygg AS tilbakebetale pengene senest innen 14 dager.

Tilbakebetaling ved mislighold

En kunde har rett til å få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet inklusiv frakt, innen 14 dager om kunden hever kjøpet på grunn av vesentlig mislighold.

Uavhentede varer

For varer som ikke løses ut/tas imot, fakturerer Sija Bygg AS kunden for returkostnaden.

Salg til mindreårige

Vi inngår ikke avtale med mindreårige (under 18 år) uten en verges forhåndsgodkjennelse.

LEVERINGSTID

Anneks, Hytte, Carport, Bod, Garasje og Hagestue har en leveringstid mellom 4 – 10 uker (avhengig av type, størrelse og leveringsadressen). Lysthus, Grillhytte, Badstue og Camping hytte har en leveringstid mellom 3 – 7 uker ( avhengig av type, størrelse og leveringsadressen). Dersom du bestiller flere produkter er det produktet med lengst leveringstid som vil styre hele leveransen.


Vi sender som oftest større spesialforsendelser, og ikke små postpakker, og vår nettside kan ikke angi leveransetid basert på alle postnummer i Norge, selv om kunden har lagt inn sin adresse i bestillingen. Når bestillingen er godkjent (1-3 virkedager) vil kunden motta en ordrebekreftelse som angir antatt leveringstid.


I de fleste tilfeller lever vi opp til våre leveransemål, men uforutsette hendelser kan inntreffe. Vi anbefaler derfor alle våre kunder om å avvente bestilling av håndverkere til varene er mottatt og kontrollert. Sija Bygg AS dekker ikke kostnader som påløper på grunn av forsinkelser. For mer informasjon, se eget punkt under reklamasjoner. Dersom du har spørsmål rundt din ordres leveringstid, vennligst kontakt oss på telefon +47 940 99 880 eller e-post: Post@nordlysthus.no

Fraktkostnader

Gratis levering gyldig i postkode region 0001 – 5999. Ta kontakt med oss dersom du ikke er i fri fraktsonen slik at vi kan finne best mulig fraktpris til deg.

Transport / levering / leveringstidspunkt / kontroll av leveranse

Hjemlevering:

Vi anbefaler at alle leveranser skal gjøres med kranbil, men det er for deg (kunde) å bestemme leveringsmetode.

Større varer leveres med lastebil (semitrailer) til din adresse. Dette forutsetter at transportørene kan komme frem med sine biler. Er du i tvil om fremkommeligheten, bør du ta dette opp med transportøren når du gjør avtale om levering. Leveringsdag bestemmes av transportøren, og vi i Sija Bygg AS kan ikke påvirke denne. Transportøren kontakter deg om levering på telefonnummeret du har gitt oss.


Varene sendes kun til adresser som er oppgitt i folkeregisteret som fast bopel. Levering til hytte- adresser kan avtales, men forutsetter fremkommelighet med lastebil. Dersom leveringsadressen er på en øy, begrenses levering til bakkeplan på kai. Videre frakt må kunden selv ta hånd om.


Kunden må være tilgjengelig og behjelpelig med lossing av sine varer, dersom det skulle være behov for det. Kunden er ansvarlig for lossing av produktet. Dersom du ønsker varene plassert på andre steder på tomten, må dette eventuelt avtales med transportøren og ekstrakostnader tilknyttet dette, f.eks. kranbil, må bekostes av kunden.


Kontroller alltid varene. Ved synlige skader på emballasje eller gods, skal en skriftlig notering gjøres på fraktbrevet før du signerer. Be om kopi. Ved henting av varer på terminal er det viktig at kunden selv sjekker varene for skader. Skader skal umiddelbart meldes fra til transportøren som utleverer varene da de ikke er erstatningspliktige for skader som oppdages etter at man har forlatt terminalen!


Ved utlevering av varer hos kunden skal transportskader meldes til transportøren på stedet. Dersom transportskaden blir oppdaget etter at transportøren har reist, skal man melde fra direkte til Sija Bygg AS senest innen 3 dager fra varen ble mottatt. Dette fordi transportøren har satt denne fristen overfor Sija Bygg AS.


Transportøren sender ikke automatisk skademeldingen til Sija Bygg AS. Meld skaden til Post@nordlysthus.no eller via kontaktskjema på vår hjemmeside. Se mer under «reklamasjon».


Forsinket levering iht. Forbrukerkjøpsloven

Dersom Sija Bygg AS ikke kan levere varen til antatt leveringstid, har forbrukeren rett til å gi Sija Bygg AS en frist for levering. Dersom Sija Bygg AS heller ikke da kan levere varene har kjøper rett til:

Å heve kjøpet uten kostnad (det legges til grunn at forsinkelsen likevel må være vesentlig)

Å holde kjøpesummen tilbake

Å kreve oppfyllelse straks varen er på lager

Å kreve erstatningsvare fra selger

Kjøperen kan kreve erstatning for tap man lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side hvis det er hjemmel i Forbrukerkjøpsloven for dette, unntak: Dette gjelder ikke utgifter til allerede bestilte snekkere og montører osv.

Forsinket leveranse

Sija Bygg AS jobber hardt for at du som kunde skal bli så fornøyd som mulig med våre leveranser. Iblant oppstår det likevel forsinkelser. Noen ganger skyldes dette årsaker utenfor vår kontroll, siden vi benytter oss av eksterne transportører, men det kan også være på grunn av stor trykk i høy-sesongen. Ved forsinkelser på leveransen forsøker vi alltid å kontakte deg angående dette, for å gi ny og oppdatert informasjon. Mulige forsinkelser er en av grunnene til at vi aldri anbefaler å bestille håndverkere før du har mottatt varene og kontrollert dem for mulige transportskader. Ved transportskader sender vi så snart vi har muligheten, ny erstatningsvare. Vi erstatter altså ikke kostnader til håndverkere. I enkelte tilfeller kan kompensasjon gis ved forsinkelser. Dette skjer da i form av prisavslag i henhold til nedenstående tabell:

≤ 1 uke – ikke noe prisavslag

2-3 uker – 1 % av ordreverdien

≥ 4 uker – 2 % av ordreverdien

Sluttsalg

Visse produkter selges kun i et begrenset antall. Det kan være et tilfeldig parti eller opphørssalg av et utgående produkt. Vi reserverer oss derfor mot at en vare kan bli sluttsolgt.


ANGRERETT, REKLAMASJONER OG GARANTIER

Angre- og returrett

Uavhengig om du handler fra nettsiden, telefon eller våre butikker har du alltid 14 dagers angrerett (åpent kjøp) fra du mottar varen. Dersom kunden ønsker å benytte seg av angreretten plikter kunden snarest å melde fra til Sija Bygg AS om dette. Kunden har bevisbyrden på at en slik melding er gitt. Dette kan gjøres ved å sende inn skjema eller e-post til følgende side: https://nordlysthus.no/ eller ta kontakt med kundeservice på tlf. +47 940 99 880 eller Post@nordlysthus.no


Det er angrerett på alle varer bestilt/kjøpt på nett, e-post eller telefon, bortsett fra bestillingsvarer som er spesialvarer bestilt etter kundens egne mål. Varer med slike spesielle mål eller spesifikasjoner som er produsert på bestilling, kan ikke returneres eller byttes med mindre de er feilprodusert i forhold til det som er avtalt. Artikler bestilt på spesialmål/egne mål genererer alltid en ordrebekreftelse der du kan kontrollere at alt er rett (f.eks. mål og farge) før produksjonen starter, da disse produktene lages spesielt til deg. Er du usikker på hvilke varer som omfattes av angrerett og åpent kjøp ber vi deg kontakte vår kundeservice på tlf. +47 940 99 880 eller på Post@nordlysthus.no


Angrerettloven sier at kunden selv må sørge for og betale for kostnaden ved benyttelse av angreretten og påfølgende retur av vare. Selger er på samme tid pliktig til å opplyse kjøper på forhånd hva en eventuell retur vil koste for den aktuelle vare. Sija Bygg AS informerer herved at en eventuell returkostnad vil koste kunden det samme som det kunden betaler Sija Bygg AS for å motta forsendelsen i første omgang, + 50 %.


Sija Bygg AS kan være behjelpelig med å bestille returfrakt gjennom våre transportører. Du vil da bli etter-fakturert for fraktkostnaden. Du er selv ansvarlig for å emballere varene på en forsvarlig måte. Vi anbefaler at du tar bilder av varene før de sendes.


Returvarer vil bli kontrollert ved ankomst. Ved skader eller mangler på en retursending, forbeholder vi oss retten til en verdireduksjon. Du vil i så tilfelle alltid bli kontaktet.

Dersom bestilte varer ikke hentes på posten eller hos transportøren, vil den som har bestilt varen bli belastet fraktkostnaden.

Reklamasjonsrett

Sija Bygg AS garanterer at varen ved utlevering skal være uskadd og uten produksjonsfeil. Ved synlige transportskader, se eget avsnitt under transport.


Du har som kunde 5 års reklamasjonsrett på en vare. Reklamasjonen må meldes snarest og senest innen 2 måneder etter at skaden ble oppdaget. Ellers henviser vi til Forbrukerkjøpsloven og de rettigheter, plikter som kunder og Sija Bygg AS har i henhold til denne.


Skader eller mangler kan meldes ved å sende inn skjema fra følgende side: https://nordlysthus.no/ eller ta kontakt med kundeservice på tlf. +47 940 99 880 eller Post@nordlysthus.no


Reklamasjoner vil bli behandlet så snart all nødvendig dokumentasjon er innhentet. Reklamasjoner behandles normalt innen 2 virkedager.


Ved reklamasjon der varen har feil eller mangler, og at det av denne grunn er nødvendig med en retur av vare, vil ikke kunden bli belastet for fraktkostnad.


Ved eventuelle mangler, er selger kun forpliktet til å levere erstatningsvarer. Sija Bygg AS dekker aldri utgifter til montør/håndverker! Sija Bygg AS står ikke ansvarlig for fundament / sokkel eller eventuelle arbeider som involverer plasseringen av produktet.

Garanti utover reklamasjonsretten

Utover reklamasjonsretten gir vi i tillegg ofte ulike garantier for ulike produkter. Hva disse garantiene omfatter ser du i monteringsanvisningen eller på vår hjemmeside. Garantien tilbyr et innbytteprodukt eller en reparasjon under forutsetning av at monterings- og vedlikeholds instruksjoner er blitt fulgt. Faktura gjelder som garantiseddel. Kontakt oss på Post@nordlysthus.no så hjelper vi deg. Vi henviser ellers/også til Forbrukerkjøpsloven.

Alle garantier gjelder i Norge.

En garanti er en fordel som gir kjøperen rettigheter i tillegg til de lovbestemte garantiene. Evt. produktspesifikk garanti er angitt på produktnivå i nettbutikken. Her står også garantibetingelsene.

Ved en eventuell tvist følger vi Forliksrådets anbefaling til løsning. Vi vil gjøre oppmerksom på at vi har pant i alle varer til varene er betalt!

Garantiplikten til selgeren fra faller hvis:

  • Hvis produktets monteringsanvisning ikke er fulgt.
  • Hvis produktet ble mekanisk skadet under den første installasjonen og det gjorde at produktet ikke fungerer.
  • Hvis installasjon/utskifting av elektriske og/eller rørleggerdeler ikke ble utført av en sertifisert elektriker eller rørlegger.
  • Hvis produktet eller dets ødelagte deler ble fjernet/demontert før skaden ble dokumentert. Skader skal dokumenteres med bilder av produktet slik det skjedde, uten å fjerne delene eller demontere det før det.
  • Hvis produktet er kjøpt og levert i deler, og produktet blir montert av kjøper eller innleide som ikke innehar de nødvendige ferdighetene eller løyve til å utføre arbeidet på en tilfredsstillende måte. I tilfeller der kjøper leier inn en tredjepart til å utføre slikt arbeid, ved selgers forespørsel så anmodes det at slik at arbeid blir utført av selger i fremtiden og at alle slike kontrakter blir tegnet med selger.

Garantien dekker heller ikke:

  • Forårsaket av særegenheter i treverk:
  • Sprekker i treverket etter montering.
  • Bevegelsen i treverket og dets konsekvenser som for eksempel; Mellomrom mellom vegger, endring i form og fasong og mugg på treverket.
  • Naturlig forekomst av f.eks. greiner og andre naturlige detaljer, som ikke er til fare for produktets stabilitet.
  • Ved ekstreme værhold (kraftig nedbør), der vann kan trenge igjennom vegger, skade på takshingel eller andre skader på grunn av sterk vind.
  • Når det solgte produktet ikke blir brukt i henhold til dets bruksområder og skader dette måtte medføre. Det vil bruk som ikke er i samsvar med selgers instruksjoner.
  • Hvis det solgte produktet har blitt demontert og dets respektive deler blir erstattet, eller der produktet har blitt modifisert av andre enn selger. Dette gjelder også hvis vedlikehold eller reparasjoner er utført av kjøper eller en innleid tredjepart.
  • Naturlig slitasje av materiale (treverket) på produktet.
  • Klimatiske endringer som kan forårsake endringer på treverket, da tre er et naturlig konstruksjonsmateriale. Noen eksempler på hvordan treverk er bearbeidet og hvordan atmosfæriske endringer kan påvirke strukturen og adferden til treverket;
  • Tømmeret blir tørket og gjenstående 18 % restfuktighet.
  • Fukten i tømmeret kan endre seg på grunn av ulike klimatiskeforhold, som regn, kalde temperaturer, eller varme. Dette kan føre til endringer i materialet, som kan ha en innvirkning på dører og vinduer. Noen eksempler ser du nedenfor.

Eksempler på hva dette kan medføre:

  • Treverket kan sprekke opp under tørkeprosessen (noe som er naturlig), uten at dette påvirker selve kvaliteten. Etter hvert som fukten øker begynner sprekkene å minske, derfor gjelder ikke garantien i slike tilfelle.
  • Noen uker etter selve konstruksjonen, vil treverket gjennomgå en adapsjon til nye forhold. Hvis nødvendig blir dører reparert på nytt igjen. Ultrafiolette stråler kan føre til endring i fargen på treverket.

Det dekkes ikke av selgerens garanti i tilfeller som er beskrevet ovenfor og selgeren har retten til å fraskrive seg garanti ansvaret for feil på produktet som er basert på ikke- garantipliktig årsaker og slitasje eller reparasjonsskader.


I alle de tilfeller der garantien har utløpt, eller under garantiperioden der produktet har blitt utsatt for skade (forsettlig) av enten kjøper eller en tredjepart, kan selgeren i enkelt tilfeller tilby reparasjoner eller service, som ikke er dekket av garanti på kjøperens bekostning. Prisene er bestemt I henhold til de priser som er fastsatt av selger.

Under separate avtaler så kan selger tilby å utføre ikke-garanti pliktige servicer, avtale om dette opprettes og tegnes av begge parter. Kjøperen skal dekke de kostnader og utgifter dette måtte medføre før produktet utleveres eller servicen gjennomføres (med mindre noe annet er avtalt).

Selger bestemmer hvilke servicer som ikke dekkes av garantien.

Viktige instruksjoner:

Alle tak og takkonstruksjoner må monteres og bearbeides innenifra for å unngå deformering. Dette med tanke på at det er høy luftfuktighet i Norge/Skandinavia, det gjelder spesielt for disse produktene:

  • Alle lysthus modellene våre.
  • Alle grillhytte modellene våre.

For å unngå vannskader og fuktskader (råte, sopp o.l.), så må alle produkter uansett modell og størrelse males- dette er for at produktet ditt skal få en lenger levetid og for at garantien skal gjelde. Vi anbefaler å måle på utsiden og innsiden (gjelder ikke for sauna). Dører og vinduer må males på begge sider og rundt kantene, det er veldig viktig med tanke på at dører kan bli deformert hvis det blir utsatt for veldig mye regn og høy fukt.

ØVRIG INFORMASJON

Personopplysninger & personvern

Ved å registrere seg som kunde, til vårt nyhetsbrev eller bestilling av katalog, aksepterer man at Sija Bygg AS registrerer personopplysninger (navn, adresse, telefonnummer ) for behandling av kunderelasjon, samt for å innhente tilbud fra Sija Bygg AS.

Reklame

Med jevne mellomrom sender vi via post og e-post ut informasjon om de kampanjer og kampanjepriser som vi for tiden har. Samme tilbudet finner du også på vår hjemmeside. Har du ikke fått vår siste kampanjekatalog kan du enkelt bestille den på hjemmesiden – gratis. Vi reserverer oss for eventuelle programmeringsfeil og skrivefeil. Dersom du ønsker å melde deg av nyhetsbrev gjør du dette selv under «avmelding» i nyhetsbrevet.

Endring på produkter

Vi arbeider kontinuerlig for å videreutvikle våre produkter. Vi forbeholder oss derfor retten til konstruksjonsendringer. Av tekniske grunner kan det forekomme avvik i farger/utførelse.


Sija Bygg AS support og tilgjengelighet

Vi vil svare på spørsmål fra kunder på e-post sendt til Post@nordlysthus.no snarest mulig og normalt innen 5 virkedager fra henvendelsen er mottatt. Vi kan også nås på telefon